Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 68079
تاریخ انتشار : 16 بهمن 1393 14:9
تعداد بازدید : 969

جشنواره فجر 33- روز چهارم

گزارش اجمالی از فیلم های اکران شده روز چهارم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر

فیلم اول دوران عاشقی
ساخته علیرضا رئیسیان
بخش سودای سیمرغ


مسئله چالش برانگیز زن صیغه ای و فرزندان بدون شناسنامه و سوراخ های قانونی بار دیگر دستمایه کار قرار می گیرد. این بار اما این مناسبات در طبقه مرفه اتفاق می افتد.
روایت متقاطع و فلش بک ها بسیار بد استفاده شده باعث شده مخاطب درک صحیحی نسبت به قبل و بعد روابط نداشته باشد. بازی ها نیز چنگی به دل نمی زند شهاب حسینی و لیلا حاتمی بازی کاملا معمولی و متوسطی دارند.
چینش فیلمنامه نیز صحیح نیست رابطه علی معلولی در داستان بسیار ضعیف است پیچش ها بر اساس اتفاق است و رد پای نویسنده در آن بخوبی دیده می شود، همان طور که خانم وکیل در انتها گیج شده و نمی داند حق با کیست یا نسبت به افراد  چه حسی باید داشته باشد مخاطب نیز دچار سردرگمی شده و نمی تواند درک صحیحی نسبت به افراد داشته باشد.

فیلم دوم «بدون مرز»
ساخته امیرحسین عسگری
بخش نگاه نو


لوکیشن بکر و زیبای یک کشتی متروک در اروند رود و در نقطه صفر مرزی محمل خوبی برای ساخت فیلمی خوب شده .
تصویر برداری زیبا و چشم نواز است و کارگردانی بی عیب و نقص.
پسرکی تنها ساکن کشتی متروک است و برای خود زندگی ساخته است، شروع قصه و تنهایی های پسر بعد آشنایی کامل مخاطب با فضا و محیط بنظر اضافه و کسل کننده است. در مرحله بعد ساکن دیگری وارد قلمرو پسرک می شود درگیری بین آندو به مرز بندی کشتی توسط دخترک عراقی ختم می گردد، در واقع قصه بعد از ورود دختر عراقی جان می گیرد و با آورده شدن بچه نوزاد توسط دختر عراقی و ایفای نقش پدر و مادر وارد فاز جدیدی می شود تا زمان ورود سرباز امریکایی. فیلم لحنی بدون مرز دارد.


فیلم سوم «عصر یخبندان»
ساخته مصطفی کیایی
بخش سودای سیمرغ


فیلمی با ضرباهنگی تند و پر کشمکش درباره روابط فاسد بین آدمها زندگی ۴ زوج که با ماجراهایی درهم گره می خورد فیلم از نظر ریتم و ساختار بسیار شبیه فیلم قبلی کارگردان یعنی خط ویژه است.
فقط جای رانت خواران بزرگ و دزدان خرده پا با آدمهای فاسد و ادمهای خرده گناهکار عوض شده است.
طرح و توطئه در عصر یخبندان پیچیده تر از خط ویژه است. مسئله ای که در فیلم مطرح می شود یک هشدار است هشدار بزرگ به روابط در حال انحطاط اما کیایی مسئله را بسیار بزرگتر از یک هشدار نشان می دهد، در جهان فیلم همه آدمها آلوده اند و انسان نرمال یافت نمی شود.همه کارکترها به نوعی درگیر خیانت هستند.
در پایان راه حل فراموشیست! مرد خوب مردیست که خیانت همسرش را فراموش کند.

فیلم چهارم« تا آمدن احمد»
ساخته صادق صادق دقیقی
بخش سودای سیمرغ



یک فیلم متوسط و خسته کننده دیگر در ژانر دفاع مقدس، یک داستان شخصی، غیر جدی و کم رمق که اتفاقات جزیره خارک را بهانه خود کرده است . تنها نکته قابل توجه اطلاعاتیست که از وضعیت جزیره خارک در زمان جنگ داده می شد و البته لانگ شاتهایی که برخی از آن به مدد جلوه های ویژه ساخته شده است. نکته جالب توجه اینکه از سه فیلم دفاع مقدسی که تاکنون شاهد آن بوده ایم فقط صحنه اول و آخر آنها در جنگ می گذشت و کل داستان پیرامون عشق های سطحی در فضای دور از جنگ می گذرد.

فیلم پنجم« داره صبح می شه»
ساخته یلدا جبلی
بخش خارج از مسابقه



داره صبح می شه فیلمی پر بازیگر است فیلمی کاملا زنانه که پر از تیکه داستان های منقطع از هم است. داستانهایی درباره عشق های فراموش شده و خیانت.اما داستان همین تکه پازل ها مینی مالیستی و لاغر اند با ریتم کند و کشدار و پر از اداهای روشنفکری، دیالوگهای شعاری و بازیهای یخ زده


ثبت شده توسط : مصطفی سیدآبادی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.