Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 56104
تاریخ انتشار : 30 تیر 1393 16:6
تعداد بازدید : 4003

نقد فیلم طبیب The Physician

مصطفی سیدآبادی دانش آموخته دانشکده صدا و سیما قم و مسئول حلقه نقد دانشکده صدا و سیما قم در پاداشتی به نقد طبیب The Physician تولید 2013 آلمان پرداخته است.


وای آن دریا که موجش کم تپید گوهر خود را ز صیادان خرید
در دوره ای که هالیوود اسلام ستیزی و ایران ستیزی را در دستور کار خود دارد و غربی ها در تلاش اند که ایران را یک غول خطرناک جلوه دهند، جای بسی تأسف است که هنرمندان و مسئولین فرهنگی ما دست روی دست گذاشته اند و کاری نمی کنند.

مصطفی سیدآبادی دانش آموخته دانشکده صدا و سیما قم و مسئول حلقه نقد دانشکده صدا و سیما قم در پاداشتی به نقد طبیب The Physician تولید 2013  آلمان پرداخته است.
طبیب فیلمی تاریخی محصول کشور آلمان است، بر اساس رمان حکیم اثر نوا گوردون نویسنده امریکایی، این رمان در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و بیش از ۲۱ میلیون نسخه از آن در دنیا به فروش رسید. فیلم توسط فلیپ اشتولتسل کارگردانی شده است، و فیلم نامه اش را جان برگر نوشته است. در این فیلم بن کینگزلی در نقش ابوعلی سینا بازی می کنند.

خلاصه داستان:
داستان این فیلم به قرون وسطا در سده یازده میلادی برمی گردد، راب کول یک بچه یتیم و فقیر انگلیسی والدینش را بر اثر بیماری از دست می دهد و تصمیم می گیرد که به تحصیل پزشکی بپردازد تا بتواند از مرگ و میر جلوگیری کند. او بعد از تحقیقات می فهمد که تنها پزشک و حکیم حکمیان ابوعلی سینا در ایران است و این تنها امکان او برای تحصیل طبابت است
فیلم داستان سر راست و خوبی دارد از جهت فنی یک فیلم با کیفیت محسوب می شود از نورپردازی و صحنه آرایی تا فیلمبرداری اثر قابل قبول و در برخی موارد عالی است.
فیلم با داستانی کلاسیک و جذاب شروع می شود و مخاطب ایرانی تا نیمه اول فیلم احساس غرور می کند. درزمانی که اروپا در وحش و بربریت به سر می برد و هیچ طبیبی وجود ندارد و ارایشگرها درمانگری می کنند، ایران کاملا مدرن و پیشرفته نشان داده می شود مریضخانه و مدرسه دارد و آوازه کسی مثل ابن سینا در خارج از مرزها شنیده می شود.
مقایسه ی خرافه پرستی و عقب ماندگی اروپای قرون وسطا با وضعیت پیشرفته ی سرزمین های اسلامی و دانستن اینکه اولین بیمارستان جهان، اولین مدرسه پزشکی جهان، اولین عمل آب مروارید چشم و اولین عمل آپاندیس جهان در ایران انجام گرفته است و به تصویر کشیده شدن همه اینها در یک فیلم برای مخاطب ایرانی غرور آفرین است.
تا این جای این فیلم سینمایی هیچ مشکلی به چشم نمی خورد، ولی با مرور جزئیات بیشتر داستان فیلم، تحریفات و توهینات فیلم آرام و نرم خود را نمایان می کنند؛ در همان ابتدای سفراصفهان و حکومت شیعه آل بویه و ایرانیان، افرادی متعصب و ضد مسیحی معرفی می شوند، به راب کول گفته می شود که باید دین خودش را عوض کند چرا که حکومت اصفهان مسیحیان را به شهر راه نمی دهند و راب مجبور می شود خود را شبیه به یهودیان کند تا وارد شهر شود.
با ورود «راب کول» به اصفهان حاکم اصفهان (علاء الدوله ی کاکویه ی دیلمی) به شمایل فردی خونخوار و بی ایمان به تصویر کشیده می شود ، با این که طبق اسناد تاریخی در آن دوره حاکمان شیعه ی آل بویه در مسند امور بوده اند و به گواهی اساتید تاریخ، اقلیت های مذهبی در هر دوره ای به خصوص دوران آل بویه، با آرامش در کنار هم می زیسته اند و هیچگونه تعصب خاص مذهبی نسبت به اقلیت های مذهبی وجود نداشته است.
در فیلم علمای مذهبی شهر نیز شبیه پدران مسیحی اروپای قرون وسطا افرادی خشک مغز و جبرگرا نشان داده می شوند، به طراحی لباس ها دقت کنید: لباس ملاها مشکی و با عمامه مشکی است!!
 نشان دادن تقابل به قول فیلم ملاها با علم یکی از تحریفات مهم فیلم است. جهان اسلام و به تبع آن ایران در اوج شکوفایی علمی بوده اند. کلمه حکیم فراتر از دانشمند صرف بوده و حکیم به کسی می گفتند که علم و عرفان را با هم دارا بوده؛ بزرگان و نخبگان ایرانی اول عالم و حکیم بوده اند و در مرحله دوم یک دانشمند.
در تاریخ ایران علم و مذهب از هم جدا نبوده است، جدایی علوم جدیده از علوم حوزوی قدمتش حتی به 200 سال نمی رسد، که توسط امیرکبیر با احداث مدرسه دارلفنون شکل گرفت و تا قبل از آن تمام علوم در مکتب خانه ها و توسط ملاها آموخته می شد، علوم پزشکی، فلسفه و حتی نجوم جزء دروس اصلی حوزه علمیه بود.
ابن سینا با بازی بن کینزلی (که بازی درچند فیلم ضد ایرانی را در کارنامه دارد) خالی از هر نوع ذکاوت و خلاقیت به تصویر کشیده می شود و فیلم «طبیب» بدون هیچ اشاره ای به اعتقادات و مذهب ابن سینا او را فردی سردرگم و منفعل نشان می دهد که فقط به تکرار عقاید ارسطو و بقراط و دیگر فلاسفه ی غربی مشغول است.
ابن سینا در اینجا حتی نقش مرشد و راهنما بودن نیز ندارد، در بسیاری از صحنه ها آموزه های او انگار هیچ تاثیری بر علم راب کول ندارد، این راب کول انگلیسی است که دم مسیحایی دارد و الهامات ویژه می شود، علت شیوع طاعون را کشف می کند و با کالبد شکافی به ابن سینا می فهماند که بسیاری از تصوراتش اشتباه بوده.اما کارگردان حتی به این نیز بسنده نمی کند و در سکانس نهایی وقتی شاه درخواست عمل آپاندیس می کند این راب کول است که عمل را انجام می دهد و ابن سینا مانند شاگردی حلقه بگوش فقط چاقو و تیغ دست استاد انگلیسی می دهد
به طراحی لباس و گریم ابن سینا توجه کنید؛ هیچ شباهتی به مسلمان ایرانی ندارد و در رفتارش نیزهیچ نشانی از مذهب نشان داده نمی شود و در نهایت نیز ابن سینا بهغایت مستاصل و منفعل چاره ای جز خودکشی نمی یابد.
به شخصیت هایی که در مدرسه ابن سینا معرفی می شود توجه کنید؛ چندتا یهودی مهربان و زرنگ، یک مسلمان متعصب (از جنس ملاها) که بیشتر شبیه عربها است تا ایرانی و یک ایرانی پولدار، تنبل و لا قید به مذهب یعنی تنها شاگرد مسلمان کاملا ایرانی (به نشانه لباس و رفتار) ابن سینا یک عیاش تمام عیار نشان داده می شود که حتی هنگام مرگ نیز به فکر حوری ها است.

در ابتدای فیلم وقتی نام کمپانی یوفا را در تیتراژ می بینی ایجاد سوال برایت می شود که این غول فیلمسازی آلمان چرا باید 40 میلیون دلار برای ساخت چنین فیلمی هزینه کند؟ فیلمی مربوط به یک طبیب ایرانی یا یک قهرمان مسیحی انگلیسی؟

 اما با نگاهی دقیق به فیلم براحتی پاسخ این سوال را خواهی یافت فیلم «طبیب» تلاش گسترده ای برای القای تحت فشار بودن یهودیان و اقلیت های مذهبی در سرزمین های اسلامی مطرح می کند، و آنقدر از یهودی های مظلوم و ظلم به این قوم می گوید که شکی نمی ماند جز این فکر که کمپانی فیلمسازی آلمانی به دنبال تطهیر اعمال نازی ها بوده و می خواسته تا یهودی سوزی را اولین بار به ایرانیان و البته به مسلمانان متعصب نسبت دهد.
در دوره ای که اسلام ستیزی و ایران ستیزی وجود دارد، غربی ها در تلاش اند که ایران را یک غول خطرناک جلوه دهند، آن ها در تلاشند که ایران قبل از اسلام را به گونه ای و ایران پس از اسلام را به گونه ای دیگر تخریب کنند، بنابراین غربی ها که خود رفتارهای وحشیانه و نژادپرستانه ای نسبت به اقلیت های مسلمان داشته اند و کشتارهای زیادی در مورد آن ها در دوره قرون وسطی انجام داده اند همواره در تلاش اند تا چهره را خود را موجه نشان دهند و کارها و پیشینه بد خودشان که هنوز آثار بسیاری از آن ها پابرجاست را به دیگران نسبت دهند.
جای بسی تأسف است که دیگران درحال شناسایی جای جای تاریخ ما هستند و هر یک از قهرمانان، دانشمندان و اسطوره های ملی ما را به نام خود به تاراج می برند، اما هنرمندان و مسئولین فرهنگی ما دست روی دست گذاشته اند و کاری نمی کنند.
وای آن دریا که موجش کم تپید گوهر خود را ز صیادان خرید
حلقه نقد معاونت دانشجویی
دانشکده صدا و سیما قم

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.