Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 52702
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1393 10:30
تعداد بازدید : 1636

بازشناسی پژوهش (ماهیت، ویژگی ها و فرایند) برای تولید برنامه های نمایشی دینی–تاریخی تلویزیون

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد آقای حسین دهقان منشادی دانشجوی علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده صدا و سیما قم با عنوان بازشناسی پژوهش (ماهیت،ویژگی ها و فرایند) برای تولید برنامه های نمایشی دینی–تاریخی تلویزیون" به استاد راهنما یی دکتر احمد پهلوانیان، تاریخ دفاع 92/12/14

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد آقای حسین دهقان منشادی دانشجوی علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده صدا و سیما قم با عنوان بازشناسی پژوهش (ماهیت،ویژگی ها و فرایند) برای تولید برنامه های نمایشی دینی–تاریخی تلویزیون" به استاد راهنما و مشاوره: آقایان دکتر احمد پهلوانیان و دکتر ابراهیم فتحی و دکتر محمد رضا پاسدار و دکتر علیرضا پویا، تاریخ دفاع 92/12/14

چکیده:

در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به پژوهش هایی که همگام با ساخت برنامه صورت می گیرد، «پژوهش برنامه ای» اطلاق می گردد. اطلاعات مورد نیازبراي برنامه ساز تلویزیونی در ساخت برنامه نمایشی دینی-تاریخی اعم است از گزارش های ارزیابی، تحلیل ساختار و محتوا، نیاز سنجی ها، نظر سنجی ها و پژوهش های دینی، تاریخی و هنری. ساخت یک برنامه ی نمایشی دینی-تاریخی، فرایندی را طی می کند که در جای جای آن، نیاز به پژوهش حس می شود. این امر بیان گر وجود تنوع روشی، موضوعی و کاربردی پژوهش در ساخت برنامه ی نمایشی دینی- تاریخی تلویزیون است؛ همین تنوع باعث ایجاد ابهام در ماهیت این پژوهش (پژوهش برنامه ای) و بروز تنوع اقوال و آراء در ارائه ی تعریف از آن گردیده است.

این تحقیق در پی پاسخ به چیستی «پژوهش برنامه ای» و نیز پاسخ به سوالاتی در مورد چگونگی و شرایط انجام آن در ساخت برنامه های نمایشی دینی-تاریخی تلویزیون است.این تحقيقتوصیفی که به روش کیفی به جمع آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی داده ها می پردازد، در عـوضنوعي مطالعه است كه باعث وسعت بخشيدن به ديدگاه و انديشهي ما در مورد «پژوهش برنامه ای»مي شود و در آن،توصيف و معرفي«پژوهش برنامه ای» از طريق بر شمردن ويژگي ها، ابعاد و حدود آن صورت می گیرد. در نتیجه، این تحقيق به خواندن متون و نوشته هاي مختلف، مصاحبه با افراد خبره و مشورت با اساتيد و صاحب نظران در حوزه ی پژوهش رسانه ای و تحلیل و بررسی کیفی یافته ها، می پردازد.
با بررسی و تحلیل تعاریف موجود در یافته های تحقیق، این نتیجه به دست می آید که تعریف «پژوهش برنامه اي» در انواع برنامه هايتلويزيوني، تفاوت نميكند و اين اصطلاح با ماهيتي يكسان، قابل انطباق بر انواع برنامه هاي تلويزيوني است. در این تحلیل و بررسی، به طور کلی به4 دسته تعریف بر می خوریم که با جمع بندی و در نظر گرفتن کلیه ی عناصر مدنظر کارشناسان ورعايت نسبت آن ها با یکدیگر، این تعریف به دست می آید:« فرایندی  که از اولین تا آخرین مرحله ی ساخت یک برنامه ی خاص، نیازهای اطلاعاتی مربوط به محتوا و ساختار آن را شناسایی و تأمین کرده، طبق اهداف طرح و برنامه و قواعد هنری و اقتضائات رسانه و مخاطب ، چگونگيتبديل مفاهیم به محسوسات را به برنامه ساز منتقل می کند» . عناصر این تعریف عبارتند از:1. از اول تاآخر فرایند ساخت برنامه 2. یک برنامه ی خاص 3. شناسایی و تأمین نیازهای اطلاعاتی مربوط به محتوا و ساختار 4. تبدیل مفاهیم به محسوسات 5. طبق اهداف طرح و برنامه وقواعد هنری و اقتضائات رسانه و مخاطب. ودر انتها، شرایط وفرایند انجام این پژوهشوشرایط پژوهشگر برنامه ذکر می گردد.
کلمات کلیدی: بازشناسی. پژوهش. تلویزیون. برنامه نمایشی. برنامه نمایشی دینی-تاریخی

 کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

 پایان نامه های دانشکده صدا و سیما قم

  پایان نامه های مرتبط دین، هنر و رسانه

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.