Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 47027
تاریخ انتشار : 7 اسفند 1392 17:27
تعداد بازدید : 1064

دهمین و یازدهمین نشست فقه رسانه دانشکده صدا و سیما قم

در ادامه سلسله نشست های تخصصی فقه رسانه، دهمین و یازدهمین نشست فقه و رسانه دانشکده صدا و سیما قم با حضور اساتید و صاحب نظران این حوزه در دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد.

در ادامه سلسله نشست های تخصصی فقه رسانه، دهمین و یازدهمین نشست فقه و رسانه دانشکده صدا و سیما قم با حضور اساتید و صاحب نظران این حوزه در دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده صدا و سیما قم، دهمین نشست تخصصی فقه رسانه با حضور جمعی از اساتید و صاحب نظران عرصه دین و رسانه، روز دوشنبه مورخ 92/11/28 در سالن جلسات دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد.

در دهمین نشست فقه و رسانه حاضرین به بحث و نظر پیرامون مباحث مربوط به فقه رسانه پرداختند.

مهمترین مطالبی که در این نشست مطرح شد شامل این موارد بود:

1-    موضوع شناسی در فقه. موضوع در فقه جایگاه بالایی دارد و هر جا موضوع بود حکم به دنبالش می آید و هر جا موضوع به درستی منقح نشود، حکمی که می آید حکم درستی نیست.

2-    ترتب احکام شرعی بر موضوعات مثل ترتب معلول بر علت است.

3-    اقسام سه گانه موضوعات و مرجع تشخیص در آنها سه چیز است: 1- موضوعات عرفی محض 2- عرف خاص 3- موضوعاتی که شارع بیان کرده و فقیه در صدد بیان آن بر می آید(در عبادات)

4-    عرف خاص دو شرط دارد: 1- تخصص 2- اعتماد و اطمینان از قول.

5-    هر حکمی موضوعی دارد، اما موضوع در گرو عینی داشتن است و باید در خارج تحقق داشته باشد، و بحث در این است که عینیت به چیست؟

6-    لزوم وجود شناسی موضوع، روش شناسی موضوع، معرفت شناسی موضوع.

7-     رابطه عرف و فرهنگ، و اینکه فرهنگ می تواند در عرف و موضوع تأثیر بگذارد.

یازدهمین نشست فقه و رسانه دوشنبه مورخ 92/12/5 در سالن جلسات دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد. در این نشست حاضرین به بحث و نظر پیرامون مباحث مربوط به فقه رسانه پرداختند.

مهمترین مطالبی که در این نشست مطرح شد شامل این موارد بود:

الف: رابطه موضوع و حکم

رابطه موضوع و حکم علی و معلولی است اما علاوه بر موضوع مفاهیمی وجود دارد که می­تواند علت حکم ­باشند به شرح ذیل است:

  1. موضوع و متعلق:

برخی در باره موضوع و متعلق گفته ­اند در مواردی موضوع همان متعلق است؛ چنان که در احکام و ضعیعه چنین است، در مواردی این دو با هم  تفاوت دارند. و متعلق آن است که حکم بدان تعلق گرفته مطلوب الحصول است و موضوع آن است که مفروض الحصول است و طلب بدان تعلق نگرفته است.

  1. موضوع با شرط و سبب:

بازگشت موضوع، سبب و شرط در باب تکالیف و وضعیات به یک معناست و آن عباتست از امری که حکم شرعی بر آن مترتب است و گاه از آن به موضوع تعبیر می­شود، گاه سبب و گاه شرط است.

  1. موضوع و ملاک:

اندیشه ­ای موضوع و ملاک را یکی دانسته و گفته است موضوع همان ملاک به معنای علت نه حکمت است اما دیدگاهی آن دو را از هم جدا دانسته و اظهار داشته استکه اساسا موضوع و ملاک دو اصطلاح جدا از هم هستند و ملاک ب معنای علت است.

  1. موضوع و علت:

برخی گفته­اند: علت واقعی حکم همان موضوع است چنان که ملاک حکم نیز همان موضوع است. بعضی نیز حقیقت موضوع را جدا از ملاک دانسته و ملاک را همان علت شمرده ­اند.

  1. موضوع و معرف:

معرف بودن علل شرع به معنای این است که آنها علت حصول علم به شیءاند نه علت وجود آن و از همین روست که اجتماع آنها بر یک معلول محال نیست.

  1. موضوع و عنوان مشیر:

عنوان مشیر قسمتی از موضوع است که به موضوع واقعی اشاره دارد بی­آنکه هیچ­گونه دخالتی در حکم داشته باشد.

  1. موضوع و مصداق:

مصداق در لغت به معنای چیزی است که بر صدق و راستی و امر جزئی دلالت می­کند؛ موضوع همان مفهوم کلی است که بر جزئی اضافی نیز صدق می­کند.

  1. موضوع وعنوان:

از برخی تعبیرات برمی ­اید که موضوع و عنوان به یک معنا هستند.

ب: تشخیص موضوع:

در باب شناخت موضوع وظیفه مکلف است که موضوع را شناسایی کند و نسبت به بعضی دیگر وظیفه فقیه است که به شناسایی موضوع بپردازد. در مواردی که بر فقیه لازم است به اهل فن و خبره مراجعه کند موضوعات عرف خاص است که حجیت این اقوال برای فقیه دارای سه شأن است:

الف) از باب شهادت

ب) از باب خبر

ج) از باب کارشناسی

مرحوم نائینی قول کارشناس را برای فقیه دارای مبنای عقلایی می­داند. که نیازمند وثوق و اطمینان می­باشد.

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.