Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 44166
تاریخ انتشار : 13 بهمن 1392 16:5
تعداد بازدید : 1317

بررسی تحلیلی تصاویر پیامبر(ص) در معراج نامه شاهرخی

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد مهدی پازکی دانشجو هنرهای تجسمی دانشگاه تهران با عنوان"بررسی تحلیلی تصاویر پیامبر(ص) در معراج نامه شاهرخی"به راهنمایی دکتر اصغر کفشچیان مقدم و مشاوره دکتر سید مجید حسینی زاد، تاریخ دفاع:1389

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد مهدی پازکی دانشجو هنر های تجسمی دانشگاه تهران با عنوان"بررسی تحلیلی تصاویر پیامبر(ص) در معراج نامه شاهرخی"به راهنمایی دکتر اصغر کفشچیان مقدم و مشاوره دکتر سید مجید حسینی زاد، تاریخ دفاع:1389

 چکيده:

روایت معراج حضرت محمد(ص) در طی قرون و اعصار بارها به بیان های گوناگون به رشتة تحریر در آمده است. کتاب معراج نامة میرحیدر، بی شک یکی از مجموعه های بی نظیر از این دست است که مراحل عروج پیامبر(ص) و سیر حرکت و دیدار ایشان را از رموز هستی (گاهی مستند از قرآن کریم) در 61 لوح به زیبایی به نقش در آورده است. پژوهش حاضر تلاشی است بر تحلیل سیر و حرکت تصاویر پیامبر(ص) در معراج نامة میرحیدر، که با توجه به تغییر مختصات عناصر تصویری و مستدل بر فرضیه های ممکن ارائه شده است. در تحلیل کیفیت حرکت در مجموع تصاویر، تلاش شده تا با کنار هم قرار دادن تمامی تصاویر کتاب، روابط حرکت بصری موجود با حرکت معنایی معراج به طورِ همزمان مطالعه شوند. برای تحلیل و ارائة چگونگی این سیر (حرکت)، با توجه به آرای علمای متقدم و متأخر، سه فرضیه منظور شده که هر یک در کنار نمودارهای تطبیقی- ترسیمی- تحلیلی در این پژوهش ارائه و بررسی شده است. از آنجا که پژوهش حاضر، در حوزة تجسمی صورت می گیرد، بنابراین تحلیل مورد نظر در معراج نامة میرحیدر درخصوص این سیر معنوی با توجه به موارد زیر انجام گرفته است: 1- بررسی بصری و ساختاری سفر معراج در معراج نامه میر حیدر (تحلیل 60 تصویر به صورت جداگانه ، در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر) به عنوان اولین و اصلی ترین مرجع پژوهش. 2- اقتباس مقوله حرکت به عنوان اصلی ترین عنصر بصری پس از کنار هم قرار دادن تصاویر 60 گانه و تطابق آنها با محوریت جایگاه پیامبر(ص) . 3- دریافت ارتباط نهفته درونی هر کادر با کادر بعدی خود و تجسم این دیدگاه که هنر مند یا خالق آثار به آرا و عقاید حکما و اندیشمندان نیز توجه ویژه ای داشته است. 4- بررسی نگرش هنرمند در خصوص معراج و حرکت (فیزیکی و متا فیزیکی) معنوی – مادی. 5- دستیابی به سه فرضیه در خصوص تحلیل تصاویر مراحل عروج پیامبر(ص) (فیزیکی/متافیزیکی /فیزیکی- متا فیزیکی) و تطابق آنها با نظریه سیر و حرکت از دیدگاه بصری. در این پژوهش طرح هر فرضیه بر اساس عوامل بصری و عرفانی ارائه و برای مباحث ذوقی به تحلیل تجسمی و بصری متوسل شده است.

پایان نامه های مرتبط دین، هنر و رسانه

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.