Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 34863
تاریخ انتشار : 14 مهر 1392 9:46
تعداد بازدید : 1637

معرفی مقدار قابلیت و ظرفیت معماری اسلامی دوران صفوی جهت بهره گیری در صحنه پردازی برنامه های نمایش تلویزیون در ایران

چکیده پایان نامه آقای سید مجتبی نریمانی دانشجو تولید سیما دانشکده صدا و سیما قم با عنوان"معرفی مقدار قابلیت و ظرفیت معماری اسلامی دوران صفوی جهت بهره گیری در صحنه پردازی برنامه های نمایش تلویزیون در ایران"

چکیده پایان نامه آقای سید مجتبی نریمانی دانشجو دوره 13 تولید سیما دانشکده صدا و سیما قم با عنوان نظری " معرفی مقدار قابلیت و ظرفیت معماری اسلامی دوران صفوی جهت بهره گیری در صحنه پردازی برنامه های نمایش تلویزیون در ایران" و عنوان عملی: مستند" ماه نشان " به استاد راهنمایی،نظری: دکتر سید رضی موسوی و عملی: استاد سید امیر رائد تهرانی و داور، نظری: دکتر احمد پهلوانیان و عملی: استاد عیسی بلوکات، تاریخ دفاع:92/7/10

 چکیده فارسی:

 در این نوشته به دنبال آن هستیم تا بدانیم معماری اسلامی دوران صفوی چه مقدار قابلیت برای بهره‌گیری در صحنه‌پردازی برنامه‌های نمایشی تلویزیون دارد، آیا می‌توان از آن به عنوان یک الهام گیرنده در صحنه‌پردازی استفاده کرد و یا اینکه معماری صفوی چنین قابلیتی را ندارد.

با توجه به جدید بودن این موضوع و نبود نظریات مستقیم از سوی هنرپژوهان در این مبحث، لذا برای رسیدن به جواب این سوال، بر آن شدیم تا به نزدیک ترین کتاب‌هایی که می‌تواند به این دو حیطه مربوط است، مراجعه کنیم، یعنی کتاب‌هایی که در مورد معماری صفوی به صورت مجزا نگارش شده است و کتاب‌هایی که در مورد میزانسن به صورت مجزا نگارش شده است و در آخر با ارتباط دادن میان این دو علم، به جواب سوال برسیم.

در این زمینه دو نظریه وجود دارد، عده‌ای که برون‌نگر هستند مانند تاریخی‌نگرها، معتقدند که هنر اسلامی صرفا تزئینی است و مفهوم متعالی و معنوی را انتقال نمی‌دهد. نظریه‌ای دیگر که درون‌نگر است و در مقابل این نوع دیدگاه است معتقد است هنر اسلامی عرفانی، نمادگرا و معنوی است، لذا می‌تواند قابل استفاده در آینده باشد، یکی از این موارد میزانسن برنامه‌های نمایشی است.

این کار سبب گشت تا به نتایج قابل توجهی دست پیدا کنیم و متوجه شویم چه مقدار میراثی که از گذشته برای ما به جای مانده، به فراموشی سپرده شده است. این میراث معنوی که صورتی مادی دارد، با توجه به شباهت قابل توجه ی که با میزانسن دارد، می‌تواند در خدمت ایجاد میزانسن برای آثار اسلامی قرار بگیرد. مواردی از این استفاده همچون در رنگ بندی، نورپردازی، فاصله بین اشیاء، نقاط مثبت و منفی در معماری و طرح‌های موجود بر کتیبه‌ها اشاره شده است. مواردی که می‌تواند مدخل و درآمدی بر یک مسیر بلند باشد، مسیری که منتهی به میزانسن در هنر اسلامی باشد، میزانسی که در هر جای دنیا مشاهده شد، فقط یک معنا و مفهوم داشته باشد و آن مفهوم اسلامی – ایرانی است.

    کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

  آرشیو پایان نامه های دانشکده صدا و سیما قم

  پایان نامه های مرتبط دین، هنر و رسانه

ثبت شده توسط : امیر رشیدی فرد

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.