Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 32525
تاریخ انتشار : 3 شهریور 1392 17:8
تعداد بازدید : 1517

تمثیل، نمایش هنری قرآن

چکیده پایان نامه مرضیه سادات علوی در حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه نرجس(س) - سبزوار با عنوان: تمثیل، نمایش هنری قرآن به راهنمایی محمد رضا جواهری و راهنمایی محمد حسن علوی

چکیده پایان نامه مرضیه سادات علوی در حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه نرجس(س)- سبزوار با عنوان: تمثیل، نمایش هنری قرآن به راهنمایی محمد رضا جواهری و راهنمایی محمد حسن علوی

چکيده:

قال امیر المؤمنین(ع): «نزَلَ القرآنُ علی اربعَهَ ارباعٍ: ربعٌ فِینا و رُبعٌ فی عدُوَّنا و رُبعٌ سُنَنٌ و اَمثالٌ و رُبعٌ فرائِضُ و احکامُ.»؛ قرآن در چهار بخش فرو فرستاده شده است: یک چهارم آن در حق ما، یک چهارم آن در حق دشمنان ما و یک چهار آن سنت های الهی و مثل های آن است و یک چهارم آن فرائض و احکام می باشد. یکی از پر جاذبه ترین بحث های قرآن کریم، تمثیلات این کتاب شریف است که در روی آوردن بسیاری از افراد [ حتی غیر مسلمان] به آن سهم بسزایی داشته و دارد. راستی ببینیم تمثیل چیست که خداوند از آن به عنوان یکی از شیوه های تعلیم و تربیت استفاده فرموده است؛ تمثیل یعنی ریختن وقایع عقلی در قالب حس؛ طوری که امور عقلی برای همه ی افراد در هر سطح، قابل لمس باشد و به سادگی قدرت فهم و درک آن را بیابند و از عهده ی تجزیه و تحلیل آن بر آیند و به دنبال آن صراط مستقیم و روش صحیح زندگی را تشخیص داده به آن رهنمون گردند. «تمثیل، نمایش هنری قرآن» عنوان این رساله است که اهداف زیر را دنبال می کند: ملموس کردن حقایق عمیق قرآن در اذهان خوانندگان، خط بطلان کشیدن به این عقیده ی واهی که قرآن قابل فهم همگان نیست، آشنایی هر چه بیشتر با جذابیت ها و اعجاز علمی قرآن، الگو گیری سیستم آموزشی از قرآن در به کارگیری شیوه ای زیبا برای تفهیم مسائل عمیق که برای سطوح پایین تر جامعه نیز قابل درک باشد. بر این اساس، رساله مذکور در چهار بخش کلی تنظیم شده است: بخش اول و دوم به تعاریف مثل و تمثیل و اقسام آن، جایگاه و اهمیت تمثیل پرداخته است، بخش سوم به کلیاتی پیرامون امثال قرآنی اشاره دارد، در نهایت ده آیه ی مثالی قرآنی تحت عنوان آیات تمثیلیه در بخش چهارم بررسی شده است. روش کار در این مجموعه توصیفی- کتابخانه ای است که سعی شده از منابع عام و خاص و پایگاه های اینترنتی معتبر بهره گرفته شود. چنان که قرآن کریم منبع اصلی به شمار رفته و تفاسیر عامه و خاصه چون « التبیان»، « المیزان»، « الکشّاف» و « الکبیر» و کتب روایی « من لا یحضِرهُ»، « اصول کافی» جزء منابع عام در این نوشتار محسوب می شوند. در قسمت منابع خاص، « کشف الرّیبه ی» « شهید ثانی» و « مجمع الامثال» را می توان نام برد. واژه های کلیدی بحث را تمثیل، هنر، تشبیه، تشبیه تمثیل، ارسال المثلین تشکیل می دهد. در مجموع می توان به این نتایج دست یافت که: مثال زدن خداوند برای تفکر و تدبر و ادراک است، تمثیل می تواند به عنوان بهترین شیوه ی تعلیم و تربیت عمل کند چرا که در طراوت و زیبایی الفاظ و قالب آن تأثیر بسزایی خواهد گذاشت، خداوند متعال از ذکر موجوداتی پست برای رسیدن به اهداف عالی ابایی ندارد، مثال حقایق عمیق عقلی را محسوس جلوه می دهد و اهمیت آن به اندازه ای است که انبیاء و ائمه ی معصوم(ع)، دانشمندان، فصحای عرب و غیر عرب در اشارات و مرموزات خود به آن توجه داشته اند. از این رو قرآن راهنمای هدایت همگان معرفی شده است؛ هرچند خواص از بهره ی بیشتری برخوردارند.

کلیدواژه ها: تمثیل- تشبیه- هنر - نمایش

آرشیو پایان نامه های دانشکده صدا و سیما قم

آرشیو پایان نامه های دانشگاه صدا و سیما

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.