Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 32521
تاریخ انتشار : 3 شهریور 1392 16:28
تعداد بازدید : 1430

نشانه هاي ديني در تبليغات بازرگاني: مطالعه موردي تبليغات بازرگاني پخش شده در ماه رمضان سال هاي 1389 و 1390 از سيماي جمهوري اسلامي ايران

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد گلريز وكيلي طباطبائي در گروه ارتباطات دانشگاه صدا و سیما با عنوان: نشانه هاي ديني در تبليغات بازرگاني: مطالعه موردي تبليغات بازرگاني پخش شده در ماه رمضان سال هاي 1389 و 1390 از سيماي جمهوري اسلامي ايران، تاریخ دفاع 91/2/28

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد گلريز وكيلي طباطبائي در گروه ارتباطات دانشگاه صدا و سیما با عنوان: نشانه‌هاي ديني در تبليغات بازرگاني: مطالعه موردي تبليغات بازرگاني پخش شده در ماه رمضان سال‌هاي 1389 و 1390 از سيماي جمهوري اسلامي ايران، تاریخ دفاع 91/2/28

چكيده

هم‌زمان با ظهور رسانه‌ها،‌ هر نهادي (اجتماعي،‌ اقتصادي، ‌سياسي و ...) كوشيده تا به‌نفع هدف‌هاي خود، از آن بهره ببرد. براي نمونه بنگاه‌هاي اقتصادي نيز همواره سعي كرده‌اند از رسانه براي تبليغ محصولات و خدمات خود بهره بگيرند و در اين راه، از هيچگونه شعارهاي تبليغاتي چشم‌پوشي نكرده‌اند! در بسياري از اين موارد، نهادهاي ديني از منتقدان سرسخت تبليغات بازرگاني بوده و بر اين نكته تأكيد داشته‌اند كه مبلغانِ محصولات بازرگاني همان مفاهيم و شعائري را دست‌آويز قرار مي‌دهند كه مبلغان مذهبي نيز قرن‌هاست ادعا‌ي آن را دارند؛ مفاهيم و شعائري همچون: آسايش، آرامش، راحتي، رفاه، شادي، سعادت و مواردي از اين دست. آن‌چه بيش از همه مورد توجه مبلغان ديني قرار دارد، استفاده از شعائر ديني به نفع اهداف اقتصادي است. اين‌گونه بهره‌گيري از محمل‌هاي ديني در كشورمان نيز رايج است؛ به ويژه در ايام و مناسبت‌هاي مذهبي؛ و اين ممكن است به عمق معناي دين لطمه بزند! بهره گيري از دست‌آويزهاي مذهبي به اشكال مختلف در جريان است. هدف اين تحقيق مطالعه نحوه‌ي استفاده‌ي مبلغان از شعائر ديني در تبليغات بازرگاني است. بدين‌منظور از ميان 72 آگهي،‌ تعداد 30 آگهي بازرگاني پخش شده در ماه رمضان سالهاي 89 و 90 از سيماي جمهوري اسلامي بررسي شدند. هدف مطالعه چگونگي بهره‌ گيري از نشانه‌هاي ديني و كشف رابطه‌ي معنايي ميان آن‌ها با محصول تبليغ شده بود. اين نشانه‌ها در سه سطح تحليل نشانه‌شناختي شدند. با استفاده از الگوي سلبي و كادوري سازه‌ي متن كه شامل ميزانسن و رمزهاي فني است مورد تحليل قرار گرفته و در سطح دوم تحليل، از الگوي بارت براي بالابردن قابليت فهم متن كمك گرفته شده است و در ادامه، به معناي تلويحي متون آگهي و بازنمايي نشانه‌هاي ديني اشاره شده است. نتايج اين پژوهش نيز نشان داد استفاده از نشانه‌هاي معنوي و مذهبي در تبليغات تلويزيوني ماه رمضان قبل از آنكه با هدف تقويت دين باشد، بيشتر اهداف تجاري داشتند. ادامه‌ي مطالعه در اين زمينه پيشنهاد شده است.

 نتايج اين پژوهش نيز نشان داد استفاده از نشانه‌هاي معنوي و مذهبي در تبليغات تلويزيونی ماه رمضان قبل از آنکه با هدف تقويت دين باشد، بيشتر اهداف تجاري داشتند. ادامه‌ي مطالعه در اين زمينه پيشنهاد شده است.

آرشیو پایان نامه های دانشکده صدا و سیما قم

پایان نامه های مرتبط دین، هنر و رسانه

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.