Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30152
تاریخ انتشار : 29 تیر 1392 11:25
تعداد بازدید : 3335

بررسی شیوه های تبلیغ دین اسلام در رسانه تلویزیون از منظر قرآن کریم

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد در گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی آقای محمد حسین ظریفیان یگانه دانشجو دوره 14 علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده صدا و سیما قم به راهنمایی: دکتر سید حسین شرف الدین ، اساتید مشاور: حجّت الاسلام آقای دکتر کریم خانمحمدی و جناب آقای دکتر سیّد حسین اخوان علوی ، به داوری آقایان: دکتر عبدالله متقی زاده و دکتر یوسف زاده تاریخ دفاع:شهریور 91

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد در گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی آقای محمد حسین ظریفیان یگانه دانشجو دوره 14 علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده صدا و سیما قم به راهنمایی: دکتر سید حسین شرف الدین، اساتید مشاور: حجّت الاسلام آقای دکتر کریم خانمحمدی و جناب آقای دکتر سیّد حسین اخوان علوی، به داوری آقایان: دکتر عبدالله متقی زاده و دکتر یوسف زاده تاریخ دفاع:شهریور 91

چکیده فارسی:

از جمله مهم ترین فرامین دین خاتم، ماموریت اساسی تبلیغ دين اسلام است. این ماموریت سترگ در دنیای امروز که تاثیرگذاری شگرف رسانه ها به ویژه رسانه تلویزیون بر نگرش و بینش مخاطبان، ظرفیتی کم نظیر برای تبلیغ دین اسلام فراهم آورده است اهمیت مضاعفی می یابد. پژوهش پیش رو که از روش تحلیل محتوای کیفی بهره جسته است، نخست شیوه های پانزده گانه تبلیغ دین از منظر قرآن کریم را استخراج نموده، یک تقسیم ثلاثی با انحصار شیوه ها در سه شیوه تعلیم، تبشیر و انذار با استفاده از آیات و روایت را ترسیم نموده است که پاسخ به این سوال پژوهش را روشن ساخته است که؛ قرآن كریم از چه شیوه هایی در تبلیغ دین سود جسته است؟
سپس با تمرکز بر کارکردهای چهارگانه تلویزیون در پی پاسخگویی به این سوال برآمده است که؛ ظرفیت های رسانه تلویزیون در تبلیغ دین کدامند؟ پس از بررسی های فراوان در مجموع نتیجه گرفته شد که انتظار و نیاز مخاطبان در خصوص دو کارکرد سرگرمی و اطلاع رسانی دینی رسانه تلویزیون بسیار زیادتر از دو کارکرد دیگر یعنی آموزش و ارشاد است هرچند عمیق ترین لایه پیام های دینی را می توان از طریق کارکرد آموزش وسپس کارکرد ارشاد و تبلیغ منتقل نمود و البته پیام های دینی با عمق ذهنی کمتر را می توان با استفاده از کارکرد تفریح وسرگرمی و کارکرد اطلاع رسانی به مخاطب انتقال داد.
سوال اصلی پژوهش درباره چگونگی استفاده از شیوه های تبلیغ دین از منظر قرآن کریم در رسانه تلویزیون ما را به این پاسخ رهنمون  ساخت که رسانه تلویزیون می تواند از همه شیوه های پانزده گانه قرآن کریم بر اساس کارکردهای چهارگانه خود، به شکل های مختلف چه مستقیم و چه غیر مستقیم استفاده کند.

کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

  آرشیو پایان نامه های دفاع شده

ثبت شده توسط : احمد مهدیه

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.