Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 28020
تاریخ انتشار : 12 خرداد 1392 10:16
تعداد بازدید : 1658

درآمدی بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام

کتاب درآمدی بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام به عنوان چهارمین کتاب دانشکده صدا و سیما قم به قلم دکتر کمال اکبری رییس منتشر شد

کتاب درآمدی بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام به عنوان چهارمین کتاب دانشکده صدا و سیما قم به قلم دکتر کمال اکبری منتشر شد.

درآمدی بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام در 279 صفحه و پنج فصل توسط نشر مشترک مرکز پژوهش ها و دانشکده صدا و سیما قم منتشر شده است.

در فصل اول این کتاب مفهوم شناسی ارتباطات و اطلاعات شامل: ارتباطات، مفهوم ارتباطات، عناصر ارتباطات، ويژگی های ارتباطات، سطوح ارتباطات انساني، ارتباط درون فردي، ارتباط ميان فردي، ارتباطات گروهي، ارتباطات جمعي، کارکرد ارتباطات، تاريخچه علم ارتباطات، تاريخچه وسايل ارتباطی          

در بخش مکاتب ارتباطات؛ مکتب انتقال، مکتب معناکاوی مورد پژوهش قرار گرفته است

در سُنت هایِ نظريه ارتباطات؛ سنت های: بَلاغت، نشانه شناسی، پديدارشناسی، سيبرنِتيک، روان شناسیِ اجتماعی، اجتماعی فرهنگی، انتقادی و اخلاقي مورد بحث قرار گرفته است. سنت مطالعات ارتباطی اسلامی، طبقه بندی نظريات ارتباطات دیگر موضوعات این بخش است.

در فصل دوم این پژوهش جايگاه ارتباطات و اطلاعات در منابع اسلامي با زیر موضوع های: مفهوم شناسی، مفهوم ارتباطات اسلامی، واژه های: ربط، رسل، ابلاغ، هدی، نبأ، وحی و دعوت، گونه‎شناسی مخاطب از منظر قرآن، آموزه های ارتباطات و اطلاعات در علم کلام در مبانی هستی شناسی و مبانی انسان شناسی و آموزه های ارتباطات و اطلاعات در علم فقه و لزوم تبيين قواعد فقهيه در علم ارتباطات قاعده های: ضمان، لاضرر، اتلاف، عدالت، مصلحت و ضرورت، تسبيب و نفی سبيل مورد پژوهش قرار گرفته است.

آموزه های ارتباطات و اطلاعات در علم اخلاق شامل: تعامل انسان با همنوعان، خويشاوندان، همکيشان (مسلمانان)، اهل سنت، ارتباط با گناهکاران ، ارتباط با کافران و ارتباط و تعامل با حيوانات و محيط زيست از موارد مورد پژوهش قرار گرفته در این فصل است.

در فصل سوم اصول حاكم بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام شامل زیر موضوعات:رعایت تقوای الهی، امانت داری و رازداری، وفای به عهد، صداقت در گفتار و عمل، دوری از گفتار بدون عمل، رعایت عدالت در روابط اجتماعی، حفظ شأن و کرامت انسانی در روابط اجتماعی، خیرخواهی در ارتباطات اجتماعی، رعایت نظم در ارتباطات اجتماعی  آمده است.

در فصل چهارم کتاب؛ بايدها و نبايدهاي ارتباطات و اطلاعات در اسلام، شامل: حدود و وظایف فرستنده، حدود و وظایف گیرنده(مخاطب)، بایدها و نبایدهای پیام، انواع قالب و محتوای اطلاع رساني، حدود و وظایف رسانه در وجوب حاکميت ارزش ها، حاکميت ولايت فقيه بر نظام رسانه، تنظير رسانه‎ به دانشگاه، رسانه وسيله امر به معروف و نهي از منكر، هدف انسان سازی، تحقق ارزش ها و اصول الهی در زندگی اجتماعی و... بحث شده است.

در فصل پنجم کتاب؛ ارتباطات سياسي در اسلام؛ مفهوم شناسی سياست، اجزای ارتباط سياسی، كاركردهای ارتباطات سياسی، مؤلفه های ارتباطات سياسي، ارتباطات حکومت و مردم، مشاركت سياسى، افکار عمومی مورد تنقیح قرار گرفته است.

 دکتر کمال اکبری در پیش درآمد این کتاب آورده است:

ارتباطات در جنبه های مختلف فردی و گروهی از دیرباز مورد نظر بوده و اولین ارتباطات در جهان با اولین انسان ها برقرار شده است. گویی خداوند متعال نیز اولین انسان را با وظایف برقراری ارتباط و ابلاغ پیام خلق کرد و اولین پیام های ارتباطی دنیا بر اساس کلام الهی و با فرستادۀ الهی و محتوای نورانی بوده است.

معاونت پژوهش دانشکده

اطلاعات پایان نامه ها

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.