Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 26218
تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1392 16:3
تعداد بازدید : 1243

بررسی روحانیت در قاب سینما در سلسله جلسات سینما و روحانیت دانشکده

بررسی روحانیت در قاب سینما موضوع آخرین جلسه از سلسله جلسات سینما و روحانیت، همزمان با برگزاری نخستین جشنواره_همایش روحانی در قاب سینما در دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد.

بررسی روحانیت در قاب سینما موضوع آخرین جلسه از سلسله جلسات سینما و روحانیت، همزمان با برگزاری نخستین جشنواره_همایش روحانی در قاب سینما در دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده صدا و سیما قم، آخرین نشست از سلسله جلسات نمایش و نقد آثار سینمای ایران با محوریت روحانیت، یکشنبه مورخ 1392/2/9 با حضور اساتید، مسئولین و دانشجویان دانشکده و همچنین جمعی از طلاب حوزه علمیه قم در سالن آمفی تئاتر دانشکده برگزار گردید.

در این جلسه پس از نمایش فیلم "کیمیا و خاک"، آقای صالحی ­زاده دبیر نشست با بیان گزارشی از جلسات برگزار شده، در زمینه اهداف، محورهای عملیاتی جلسات و همچنین ضابطه­ها و شاخصه­های مطرح جهت نقد منصفانه آثار مطالبی عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به حضور روحانیت در اجتماع و نقش ویژه این قشر در تحولات فرهنگی و سیاسی، چگونگی نقش آفرینی آن در رسانه باید متناسب با این حضور در جامعه باشد.

در ادامه این نشست، دکتر اکبری رئیس دانشکده صدا و سیما قم، با تحلیل نقش روحانیت در دوره­های مختلف تاریخی، به بررسی چگونگی تصویرگری روحانیت در سینما و تلویزیون پرداخت.

وی عملکرد روحانیت در تاریخ ایران را در سه دوره قاجار، پهلوی و پس از انقلاب بررسی کرد و گفت: عمده فعالیت روحانیت در زمان قاجار برمحور عبادیات، مسئولیت محاضر رسمی، قضاوت شرعی و همچنین تعلیم و تربیت بود؛ اما این نقشها در دوره پهلوی به خصوص پهلوی اول بسیار محدود شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، روحانیت به عنوان یکی از گروه­های مطرح اجتماع به گروه مرجع تبدیل شد، به گونه­ای که پاسخگوی بسیاری از دغدغه­های اقشار مختلف گردید.

دکتر اکبری در مورد گونه ­های مختلف حضور روحانیت در قاب تصویر در سینما و تلویزیون ایران گفت: چهره­ای که از روحانیت در سینما و تلویزیون ارائه شده است، می­توان در چند نوع نگرش مختلف به روحانیت برشمرد:

1-    نگرش منفی با جهت­ گیری تخریبی علیه روحانیت: از نمونه­ های این نگرش می­توان به "شهر قصه"، محصول سال 1352 اثر منوچهر انور اشاره کرد که قبل از انقلاب ساخته شد و یا آثاری که به نیت تخریب چهره روحانیت و یا نظام در خارج از کشور ساخته می شوند مثل فیلم "سنگسار ثریا" اثر سیروس نورسته و "فصل کرگدن" اثر بهمن قبادی.

2-    نقش حاشیه ­ای و یا تزئینی: در این آثار، روحانی کمترین نقش را در جامعه دارد و در روند داستان نیز عمدتا نقشی ندارد. حداکثر نقش روحانی در این آثار خواندن خطبه عقد یا نماز میت است مثل "سنتوری" ساخته داریوش مهرجویی و یا "توفیق اجباری" ساخته محمد حسین لطیفی. در این دسته کارها، روحانی شبیه روحانیون مسیحی دیده می شود که عمدتا در حال برگزاری نماز و عبادت است. در این آثار، روحانی بیشتر نقش حاشیه­ای و یا تزئینی دارد.

3-    نقش منفعل: در این گونه از آثار، روحانی متأثر از حوادث جامعه است و نقش وی بر اساس تحولات جامعه انتخاب می­شود. این روحانی نقش رهبری فکری ندارد. آثار بسیاری از جمله فیلمها و سریالهای مختلف در این گروه قرار می گیرند.

4-    نماد تحجر و سنت به تعبیر منفی: در این آثار سعی شده است با نشان دادن نقش روحانی به سنت برگشت داده شود؛ ولی نه به صورت مثبت، بلکه به صورت منفی. نمونه این آثار را می توان در بسیاری از آثار سینمای ایران پس از دهه هشتاد دید.

5-    نقش مقصر: در برخی آثار، روحانی در قالب فردی نمایش داده می شود که دارنده مسئولیت سیاسی است و باید پاسخگو باشد و مشکلات فراوان فرهنگی جامعه به او ارجاع می شود و چهره­ای مقصر از وی به تصویر کشیده می شود.

6-    نقش برتر و آسمانی: در این نوع نگاه، روحانی به خوبی نمایش داده می شود؛ ولی آنقدر مقدس جلوه می کند که با واقعیت بیرونی متفاوت خواهد بود. این نوع نگاه نیز آسیب های خاص خود را دارد.

7-    نقش دغدغه­ مند؛ ولی ناتوان: زیر نور ماه را می توان نمونه کامل این نوع نگاه دانست.

8-    واقع بینانه و اثر گذار: در این دسته از فیلمها، روحانی به عنوان گروه اجتماعی، دارای جایگاه خوبی در میان مردم است و همچنین نقش الگو و مرجع را داراست. تاثیر­گذاری وی به علم، تقوا و نحوه تعامل و روابط اجتماعی وی بستگی دارد. این نوع از روحانی معمولا ملجأ مردم، پاسخگوی سوالات شرعی و دارای جایگاه اجتماعی ناب به عنوان گروه مرجع است.

رئیس دانشکده صدا و سیما قم در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه بیان شد، بدون شناخت واقعی از روحانیت و نقش تأثیرگذار آن، نمی­توان به فیلمی رسید که این نقش را به درستی بازنمایی کند.

لازم به ذکر است که این سلسله جلسات، از مهرماه سال 1391، با نمایش فیلم "زیر نور ماه" ساخته رضا میرکریمی آغاز گردید و در ادامه، فیلم های "طلا و مس"، "او"، "خیلی دور خیلی نزدیک"، "سينه سرخ"، "وقت چیدن گردوها"، "یه حبه قند"، "لطفاً مزاحم نشوید" و قسمت هایی از برخی سریال های تلویزیونی که به روحانیت پرداخته­اند، مانند: "روز رفتن"، "او یک فرشته بود"، "مدرس" و ... به نمایش در آمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.