Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 23481
تاریخ انتشار : 7 اسفند 1391 11:38
تعداد بازدید : 1630

نشست تخصصی روش های تبلیغ در رسانه های نوین(تلویزیون)

دکتر اکبری ریاست دانشکده صدا و سیما قم در نشست تخصصی روش های تبلیغ در رسانه های نوین که عصر روز یکشنبه 91/12/6 در سالن مرکز تبلیغات اسلامی که با حضور روحانیون و جمعی از از دانشجویان دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد با بیان اینکه امروز تلویزیون با عنوان پرقدرت ترین وسیله ارتباط جمعی در جهت دهی فرهنگی و ایجاد انسجام جامعه نقش اساسی دارد

دکتر اکبری ریاست دانشکده صدا و سیما قم در نشست تخصصی روش های تبلیغ در رسانه های نوین که عصر روز یکشنبه 91/12/6 در سالن مرکز تبلیغات اسلامی که با حضور روحانیون و جمعی از از پژوهشگران و دانش آموختگان دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد با بیان اینکه امروز تلویزیون با عنوان پرقدرت ترین وسیله ارتباط جمعی در جهت دهی فرهنگی و ایجاد انسجام جامعه نقش اساسی دارد گفت:

امروزه تلويزيون، به عنوان پرقدرت‏ ترين وسيله ارتباط جمعي، در تكوين، تحكيم و تضعيف، جهت‏ دهي فرهنگي و ايجاد انسجام يا عدم انسجام جامعه نقش اساسي دارد. در جامعه ما، روزانه افراد 2 تا 5 ساعت وقت خود را به تماشاي تلويزيون اختصاص مي‏دهند و كودكان در خردسالي با اين وسيله خو گرفته و هويت مي‏پذيرند. ديگر عوامل، زمينه‏ ها و ابزارهاي فرهنگي و تبليغي نيز تحت تأثير تلويزيون قرار گرفته‏ اند.

و افزود تلويزيون در جامعه ما بايستي از خاستگاه ديني تعريف شود كه يكي از اساسي ‏ترين نقش‏ هاي آن ترويج و تبليغ ديني است. اين در حالي است كه از يك‏سو، دين داراي ابعاد، لايه‏ ها و سطوح متعددي است كه آموزش و ابلاغ آن نيازمند تمهيد مقدمات است.

وی گفت در تبليغ سنّتي همه چيز داراي قداست است؛ از منبر و محراب تا واعظ و خطيب و محتواي كلام. از اين‏رو، داراي آداب و تشريفات خاصي است. نشستن پاي منبر و حضور در مسجد عبادت است. با جماعت بودن عبادت است و ثواب يك گروه ده نفره در نماز جماعت داراي ثوابي است كه جز خدا، كسي ديگر نمي‏تواند به اندازه و مقدار آن واقف گردد. اين دورنما و شمايي از سرمايه فرهنگي ـ اجتماعي در مذهب و تبليغ مذهبي است.

اکبری با بیان اینکه در فضاي سنّتي رابطه بين عالم و عامي وجود دارد و كارگزار اصلي روحانيت است. گفت در فضاي سنّتي، امر و نهي حاكم است، اما در فضاي تلويزيوني براي جذب و حفظ مخاطب ملاحظات فراواني صورت مي‏گيرد. در مقابل، در فضاي تلويزيوني، فضاي هنرمند و مخاطب مطرح است. فضاي رسانه‏ اي خود زمينه‏ ساز مواجهه با امور غيرديني و غيرشرعي است و به لحاظ رواني، آدمي در اثر تكرار مشاهده و مواجهه با امور، نسبت به آنها بي‏تفاوت مي‏گردد. تكرار مشاهده تصوير زنان غيرمحجبه موجب كاهش قبح آن مي‏گردد و ناخواسته جامعه را به سراب عرفي شدن سوق مي‏دهد. اين در حالي است كه در فضاي تبليغ سنّتي امور داراي مرز مشخص حرام و حلال است و زمينه براي رعايت آداب و دستورات اسلامي فراهم است. از اين نظر، فضاي رسانه‏ اي فضايي التقاطي است؛ پالايش كردن و سره را از ناسره تشخيص دادن، به ويژه براي كودكان و نوجوانان، كار آساني نيست.

رئیس دانشکده صدا و سیما قم در ادامه با اشاره به ویژگی های تبلیغ در رسانه های نوین گفت: تبلیغ و ویژگی های آن مقید است. و رسانه های نوین قید چارچوب و نقطه الزام و خط قرمز دارد که به آن مقید است که باید به آن مقید بود. لذا کسی که تبلیغ را به صورت گسترده می شناسد وقتی به رسانه های نوین می رسد اگر آن را محدود و مقید نکند می بازد. (قید مانند صاحب خانه است و مقید چون میهمان) بنابر این دو شناخت از تبلیغ لازم است:

الف: شناختی عام: که همه ابعاد آن را فرا بگیرد.

ب: شناختی خاص که ویژه رسانه ها باشد.

و افزود معروف است که می گویند فلانی رسانه ای است. رسانه را می شناسد. معنای این گزاره این است که او قیدی بنام رسانه را شناخته و لذا مناسب آن تبلیغ خود را سامان داده است. او به قید رسانه تن داده است.

با این وضع شناخت رسانه ای لازم است مبلغ باید رسانه را بشناسد. اینکه پرسشی فلسفی پیش روی ماست که چه چیز رسانه را بشناسد؟ ساختار، تکنیک،  فنون و یا کارکرد رسانه ای که مراد از شناخت رسانه ای این است که مخاطبان آن را بشناسیم.

خاطر نشان می شود در پایان این مراسم پرسش و پاسخ هایی با موضوع نقش و کارکرد حوزه علمیه و رسانه ملی روش های تبلیغ دینی و رسانه های نوین و آسیب شناسی نظام تبلیغ دینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته شد.

جهت دریافت متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.

معاونت پژوهش دانشکده

اطلاعات پایان نامه ها

ثبت شده توسط : احمد مهدیه

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.