Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 23119
تاریخ انتشار : 30 بهمن 1391 14:40
تعداد بازدید : 1351

نشست پژوهشگران فقه رسانه دانشکده صدا و سیما قم

دومین جلسه از سلسله نشست های فقه رسانه، دوشنبه 30/11/91 با حضور جمعی از پژوهشگران مدیران، اساتید و دانشجویان دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد

در این نشست که در سالن جلسات دانشکده صدا و سیما قم بر گزار شد، حاضرین به بحث و نظر پیرامون مسایل مربوط به فقه رسانه پرداختند و در پایان جمع بندی نهایی خود را از چارچوب نظری بحث ارائه کردند. آنچه به عنوان تصمیمات جلسه مطرح گردید به شرح ذیل است:

    مفروض قرار دادن نگاه تعاملی به رسانه و ارجاع بحث از فلسفه رسانه به نشست های دیگر.

    محور قرار دادن تلویزیون در این نشستها به عنوان فراگیرترین و محبوب ترین رسانه جمعی موجود.

    توسعه فقه رسانه از فقه مربوط به متن به سایر جنبه ها از جمله فقه سازمان های رسانه ای و فقه مخاطب

    نتیجه گیری سریع همراه با دقت جهت پیشگیری از فرسایشی شدن جلسات.

مشروح صحبت های مطرح شده در نشست به شرح زیر است:

در ابتدای حجت الاسلام دکتر سید حمید میرخندان استاد گروه علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما قم به ارائه مباحثی در باب فقه رسانه پرداخت. وی نشست حاضر را بخشی از سلسله نشست های دین، ارتباطات و رسانه دانست و بحث های بعدی را مربوط به روش تحقیق در رسانه، حکمت رسانه و ... دانست که در برنامه اجرا قرار خواهند داشت.

دکتر میرخندان در ادامه به تعریف رسانه پرداخت و گفت: از آنجا که در مسایل مستحدثه در فقه، تعریف موضوع بسیار مهم است، لذا باید در ابتدای امر به تعریف رسانه بپردازیم. رسانه بخشی از چرخه ارتباط است که بیشتر به ابزار فنی انتقال پیام اطلاق می گردد.  وی رسانه ها را به دو بخش رسانه مادی و رسانه فنی تقسیم کرد و به عنوان نمونه، کلام را از قسم رسانه های مادی و رسانه های مدرن را از قسم رسانه های فنی دانست و در ادامه تاکید کرد نگاه رایج از رسانه در علم ارتباطات، رسانه های جمعی است.

وی همچنین بیشترین بحث مطرح در فقه رسانه را پیرامون متن رسانه ای دانسته و گفت: جای بحث فرستنده و گیرنده در فقه خالیست. اگر بگوییم رسانه های جمعی جنبه سازمانی دارند، بحث گسترده تر می گردد.

در ادامه دکتر کمال اکبری رییس دانشکده با اشاره به تعریف فقه عنوان کرد: فقه درباره افعال مکلفین است که البته قابل توسعه به افعال جامعه، نظام اجتماعی و نظام سیاسی نیز خواهد بود. فقه به معنای فهم دقیق است، پس ما می خواهیم به فهم دقیقی از افعال رسانه برسیم.گاهی بحث از بررسی فقه در رسانه است و گاهی بحث از فقه رسانه است. در اینجا بخش دوم؛ یعنی فقه رسانه مورد بحث است.

نکته دوم بحث از روش و متدلوژی است. باید مشخص گردد آیا اصول فقه کنونی برای بررسی فقه رسانه کافی است یا نیاز به تکمیل دارد؟ البته این سوال به معنای نقصان اصول فقه نیست بلکه بحث از این است که آیا اصول فقه رایج، با توجه به بحث رسانه، نیاز به توسعه دارد یا خیر؟

آقای سید ابوالقاسم صالحی زاده دانش آموخته  و معاون دانشجویی دانشکده در ادامه عنوان کرد: در ابتدای هر بحث بنیادی نسبت به رسانه باید به فلسفه رسانه بپردازیم و هویت رسانه های جمعی را بشناسیم. باید اقتضائات رسانه را شناخت و پس از آن به بحث فقهی پرداخت. در خود عنوان بحث هم دو بخش فقه و رسانه مندرج است که ابتدا باید هر یک را کاملا شناخت.

در ادامه حجت الاسلام سلمان رضوانی دانش آموخته دانشکده و مدیر پژوهش مرکز  کل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما بحث از فلسفه رسانه را در این جلسات غیر لازم دانسته و بیان داشت: بحث از فقه رسانه در حال حاضر، بحثی اورژانسی است که هرچند جای مباحث اساسی و عمیق دیگر را نخواهد گرفت؛ ولی اشتغال به آن اجتناب ناپذیر است.

در پایان جلسه نیز آقای رنجبر مدیر گروه تاریخ و مناسبت ها مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما ، ضمن تاکید بر غیر ضروری بودن بحث از فلسفه رسانه، بیان داشت: امروزه سوالات بسیاری در ذهن دست اندرکاران رسانه اعم از تولید و مدیریت وجود دارد که باید پاسخ داده شود، ضمن اینکه نباید اجازه داد بحثها حالت فرسایشی بگیرد.

معاونت پژوهش دانشکده

اطلاعات پایان نامه ها

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.